Har din hund eller kat tabt sig? Vægttab er ofte et overset sygdomstegn

En klassisk misforståelse – min kat er pludselig blevet så aktiv

Som dyrlæge oplever jeg det ganske ofte: En ejer kommer ind med deres midaldrende kat til det årlige sundhedseftersyn. Katten har tabt sig siden sidst, selvom appetitten er god, og er i øvrigt blevet mere aktiv end den plejer – ejeren smiler glad til mig – og fortæller at katten har fået sin anden ungdom, og undres over, at jeg i første omgang ikke deler deres begejstring.

Øget aktivitet, god appetit og vægttab er nemlig de klassiske symptomer på, at katte har fået forhøjet stofskifte. En lidelse, der rammer omkring 70 procent af alle gamle katte, og som ubehandlet er fatal og meget pinefuld for katten. Desværre kommer ejer ofte først med katten, når den er blevet meget tynd og har det rigtig skidt …..- men hvorfor skulle de dog opsøge dyrlægen, fordi deres kat endelig er blevet flot slank og mere aktiv? Det kan man ikke bebrejde ejeren.
Katte med forhøjet stofskifte kan næsten altid få et rigtig godt og symptomfrit liv med korrekt behandling.

Man skal altid tage et vægttab hos hund og kat ….- og i øvrigt også hos mennesker – alvorligt.

Naturligvis kan der være en fornuftig forklaring på vægttabet, der ikke har noget med sygdom at gøre. Hvis man gennem længere tid har forsøgt at slanke sit dyr ved at afmåle foder eller skifte til et slankefoder, skal man naturligvis ikke blive bekymret med mindre vægttabet går hurtigere end forventet.

Hyppige årsager til vægttab hos hund

• Tandproblemer
• Foderintolerance
• Nyreproblemer
• Hjerteproblemer
• Kræft
• Diarréproblemer
• Parasitter (herunder fransk hjertelungeorm)
• Sukkersyge
• Gigt (hunden har så store smerter, at den bevæger sig mindre, og derfor taber muskelmasse)

Hyppige årsager til vægttab hos kat

• For højt stofskifte
• Nyreproblemer
• Sukkersyge
• Tandproblemer
• Kræft
• Virussygdomme
• Parasitter (dette er en mindre hyppig årsag til vægttab)
• Virussygdomme som f.eks. leukæmi eller FIV (katteaids)
• Gigt (katten har så store smerter, at den bevæger sig mindre, og derfor taber muskelmasse)

Husk at kontakte din dyrlæge hvis du mistænker at din hund eller kat er syg.

Skal du have en recept fornyet i løbet af sommerferien?

Inden længe er sommerferien i gang, og det er en rigtig god idé at sikre sig, at man har den medicin man skal bruge.
Recepter skal altid fornyes af den dyrlæge, der har udstedt den i første omgang (og dermed har det behandlingsmæssige ansvar), og det er derfor rigtig ærgerligt at ringe, netop som denne dyrlæge, der kan hjælpe én er taget på ferie.
Dyrlægerne holder sommerferie midt juli – slut august, så det er en god idé at tjekke allerede nu, om du har brug for at få fornyet en recept.

Skal din hund eller kat med ud at rejse?

Husk at de fleste lande kræver, at din hund eller kat har et gyldigt kæledyrspas og er rabiesvaccineret.
Vær opmærksom på rabiesvaccinationen typisk skal foretages senest 21 dage inden indrejse.