Hudproblemer og hudlidelser hos hunde

Hudproblemer og hudlidelser hos hunde er meget udbredte og kommer i et væld af afskygninger. Hudirritation er ofte tegn på en anden, underliggende sygdom, og det kræver derfor en grundig undersøgelse at finde ud af, hvad årsagen til lidelsen er. Er du blevet opmærksom på ændringer i din hund pels eller hud, så kontakt Østerbro Dyreklinik i dag for en professionel udredning.

Sådan spotter du hudlidelser hos din hund

Kløe, rødmen, knopper, svamp og irritation hos hunden kan være et resultat af allergi, infektion, hormonelle sygdomme eller parasitter som fx lopper, lus, mider osv.

Som hundeejer er du ansvarlig for, at holde øje med om din hund udviser tegn på ubehag. Du ved, hvordan din hund plejer at se ud, og bliver du opmærksom på pludseligt hårtab, hævelse, rødme, sår eller opblomstring af knopper og bumser, kan dette være tegn på hudlidelse, og du bør derfor straks søge dyrlæge. Ofte vil din hund også selv give udtryk for, at der er noget galt, fx ved at gnubbe sig op af ting og sager i hjemmet, der kan lindre kløen og irritation i huden.

Der er ikke noget mere frustrerende, for både hund og ejer, end en hund der lider af kløe. Hunden er hektisk og kan ikke falde til ro, da det klør over hele kroppen. Det er derfor ønskværdigt for alle, at man hurtigst muligt finder en løsning på problemet.

Behandling af hudproblemer og hudlidelser hos hunde

Når du besøger Østerbro Dyreklinik undersøger vi din hund grundigt, for at afgøre hvilket hudproblem eller hudlidelse han/hun lider af, hvorfor lidelsen er opstået og vigtigst af alt, hvad der kan gøres ved det. Vi får hunde ind med hudproblemer stort set hver dag, og vi har derfor stor erfaring med behandling af hudsygdomme – både hormonelle og infektionelle.
Vores dyrlæge Lisbeth Egtved Larsen har speciale i kløende patienter og patienter der lider af hudlidelser og -problemer. Udover den almindelig behandling, komplimenterer vi også med en grundigt indføring i, hvilket foder og kosttilskud, der kan styrke din hunds immunforsvar og dermed mindske risikoen for hudlidelser.

Vi tjekker altid din hunds hud- og pelstilstand ved vores regelmæssige sundhedstjek, men du kan også kontakte os og bestille en særskilt konsultation, hvor vi går i dybden med hudproblemet.