Sterilisation af hund – dagene efter

Når du vælger at få steriliseret din hund, er der en række ting, du skal være opmærksom på i dagene efter sterilisationen.
En sterilisation af hunden er et operativt indgreb, hvor man fjerner enten både livmoder og æggestokke eller kun æggestokkene, således at hunden ikke længere kan komme i løbetid, blive drægtig eller blive falsk drægtig og dermed tro, at den skal have hvalpe.
Sterilisationen af hunden foregår i fuld narkose, og hunden har derfor ingen smerter under selve operationen. Under opvågningen sørger vi hos Østerbro Dyreklinik for at tage os godt af hunden, der vil ligge på et blødt lammeskind med varmepude, mens den kommer til sig selv igen.

Smertestillende medicin og ro til at hele

Selvom operationen er smertefri for din hund, er det dog ganske naturligt, at den vil opleve nogle smerter i dagene efter sterilisationen omkring stingene, der sidder ved hundens bughule. Vi udleverer smertestillende medicin, når du henter hunden efter sterilisationen, og vi instruerer dig grundigt i, hvor ofte hunden skal have medicinen. Medicinen hjælper med at dulme smerterne i området omkring stingene, så de bedre kan hele i fred og ro. Dog er det stadig vigtigt, at din hund i dagene efter sterilisationen ikke får revet stingene op. Her kan man med fordel dække området af eller give hunden en krave på, så den ikke har direkte adgang til stingene.
Det er vigtigt at holde hunden i ro i dagene efter sterilisationen. Undgå derfor lange gåture og for mange aktiviteter. Når stingene er ved at være helet, skal du dog stadig være opmærksom på hundens humør og eventuelle ændringer i vægt. En sterilisation kan nemlig ændre på den hormonelle balance, som kan forårsage overvægt hos din hund.
Er du i tvivl om noget i dagene efter sterilisation af din hund, kan du altid kontakte Østerbro Dyreklinik. Vi står klar til at besvare alle dine spørgsmål – og til at tjekke op på din hund efter operationen.