Tandsten hos hunde – har hunden dårlig ånde?

Ligesom hos mennesker, er tandsten hos hunde en udbredt lidelse. Ubehandlet tandsten kan føre til store smerter og ubehag hos din hund, så bliver du opmærksom på nogle af de almindelige symptomer på tandsten, bør du derfor straks kontakte Østerbro Dyreklinik, så vi kan påbegynde behandlingen. Læs med her hvor vi guider dig til, hvordan du spotter begyndende tandsten hos din hund.

Hvad er tandsten?

Tandsten skyldes en mineralisering af plak på hundens tænder. Plak er ophobninger, der opstår, når bakterier og foderrester ikke fjernes fra tænderne. Over tid mineraliseres bakterieophobningerne og bliver til tandsten. Tandsten ses som gul-brunlige belægninger på hundens tænder, og er ikke noget man må slå hen, da tandsten kan føre til langt alvorligere følgesygdomme.

Hvad er symptomerne på tandsten?

Der er flere ting, du skal holde øje med, når det kommer til tandsten. Har din hund dårlig ånde, er dette muligvis et tegn på tandsten. Dette skyldes bakterieophobningerne på tænderne, der afgiver en ubehagelig lugt. Udover dårlig ånde skal du også holde øje med, om din hund har problemer med at åbne munden, tygge sit foder, om den savler mere end normalt, eller direkte gør opmærksom på smerter i tænderne ved at køre hovedet op og ned af ting eller tage poterne op til munden. Ved disse tegn på tandsten hos din hund, bør du straks opsøge dyrlægen.

Sådan behandler vi tandsten hos hunde

Når tandsten først er opstået, kræver det en dyrlæge at fjerne det. Hos Østerbro Dyreklinik har vi stor erfaring med tandrensning af hunde, og er din hund rolig og afslappet, klarer vi behandlingen hurtigt og uden bedøvelse. Hvor fremskreden lidelsen er, afgør hvilken behandling der skal tages i brug. Ved lidt tandsten er en tandrensning nok, men ved udpræget tandsten, der har resulteret i betændelse i tandkødet, er det nødvendigt med antibiotika.

Fremskreden tandsten kan føre til mund- og tandrodsbetændelse og løse tænder, hvilket forringer hundens livskvalitet markant.

Har din hund dårlig ånde, eller udviser den andre tegn på tandsten, så kontakt Østerbro Dyreklinik for et tjek af din hunds mund- og tandsundhed.

Vil du gerne forebygge tandsten hos din hund, kan du købe en tandbørste og tandpasta, særligt udviklet til hunde, der hjælper med at fjerne bakterier og belægninger.